Vad betyder ångerrätt för lån egentligen? Vilka villkor gäller och hur går man tillväga om man ångrar sig? I den här artikeln får du en tydlig genomgång, praktiska exempel och en checklista som hjälper dig att agera i tid.
Att ta ett lån är ett stort beslut, oavsett om det handlar om att köpa en bil, renovera bostaden eller något annat. Men ibland kan processen gå lite väl snabbt, och det är inte ovanligt att man snabbt ångra sig efter att ha skrivit på. Kanske hittar man ett bättre erbjudande, inser att behovet inte längre finns, eller känner att lånet inte var rätt beslut trots allt.
Precis som vid andra typer av avtal finns det regler som skyddar konsumenten även när det gäller lån. Ångerrätten finns till för att ge dig som låntagare en chans att tänka om, utan att fastna i ett avtal du inte längre vill ha. Men hur fungerar ångerrätten egentligen när det kommer till lån, och gäller den alla typer av krediter? Det ska vi reda ut i den här artikeln.
Det går faktiskt att ångra ett lån, åtminstone i de flesta fall. Som konsument har du rätt att ångra ett lån eller en kredit som du tecknat, tack vare bestämmelserna i distansavtalslagen och konsumentkreditlagen. Dessa lagar finns till för att skydda dig när du ingår avtal med banker och kreditgivare, särskilt när det sker på distans, till exempel via internet eller telefon.
Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag avtalet ingicks, eller från den dag du fått all den information som långivaren är skyldig att ge dig, beroende på vilket som inträffar senast. Under den här tiden kan du alltså ångra lånet utan att behöva ange något särskilt skäl.
För att utnyttja ångerrätten måste du meddela långivaren inom 14 dagar att du vill ångra lånet. Det räcker inte att bara låta bli att använda pengarna, du måste aktivt kontakta långivaren, helst skriftligt. När du ångrar lånet ska du betala tillbaka hela det utbetalda beloppet samt ränta för den tid du haft pengarna.
Ångerrätten gäller i princip för alla typer av konsumentlån, som privatlån och kreditkort, men inte för bolån. Det är även värt att nämna att företag inte har samma konsumentskydd som privatpersoner, så företagslån täcks inte av ångerrätten.
När du tar ett lån erbjuds du ibland olika tilläggstjänster, till exempel ett låneskydd eller en försäkring som ska täcka kostnader om du blir sjuk, arbetslös eller avlider. Om du nyttjar din ångerrätt gäller ångerrätten även för tillhörande tilläggstjänster som du tecknade i samband med lånet. Det innebär att avtalen om låneskydd, försäkring eller liknande automatiskt upphör att gälla när lånet upphävs.
Så fort du har bestämt dig för att använda din ångerrätt är det viktigt att du ringer eller skriver till långivaren.
Anledningen till att det är viktigt att kontakta så fort som möjligt är för att du ändå måste betala ränta på de dagar då du haft tillgång till de lånade medlen.
Efter att ha fått bekräftelse av långivaren betalar du tillbaka den totala lånesumman, samt den ränta som du är skyldig. Om du har betalat någon uppläggningsavgift eller liknande ska du få tillbaka den.
När överföringarna är klara sägs även relaterade avtal upp, exempelvis låneskydd eller andra liknande försäkringar. Detta sker automatiskt.
Nu när du har fått information om hur ångerrätten fungerar för lån hoppas vi att du känner dig lite tryggare i låneprocessen. Det är också värt att nämna att det finns vissa aktörer på lånemarknaden som marknadsför sina lån som ”Avgiftsfritt i 14 dagar”, där de menar att du inte behöver betala någon uppläggningsavgift om du betalar tillbaka lånet inom 14 dagar. Detta är i grund och botten taget direkt från principerna om ångerrätt, så det inte något mer än ett marknadsföringstrick.
Kortfattat kan vi säga så här: