Hur du skaffar BankID

Att ha BankID är idag i princip ett måste. Det används för att logga in på banken, deklarera, signera avtal och logga in på alla möjliga tjänster. Om du inte har ett BankID, eller om du måste skaffa ett nytt efter att ha köpt en ny telefon, kan det dock kännas lite förvirrande. De flesta säger att det bara är att logga in på din internetbank för att skaffa ett nytt BankID, men hur gör man det om man saknar BankID? Här guidar vi dig steg för steg genom processen, så att du snabbt och enkelt kan komma igång.

Vad krävs för att kunna skaffa BankID?

För att kunna skaffa ett BankID finns det ett par krav du måste uppfylla:

  • Ett svenskt personnummer – BankID är kopplat till din identitet och fungerar därför bara för dig som har ett personnummer.
  • Ett konto hos en svensk bank – du beställer BankID via din bank, och de flesta stora banker i Sverige erbjuder det.
  • En giltig ID-handling – i form av ditt pass eller nationellt ID-kort, så att banken kan verifiera din identitet.
  • En mobil, surfplatta eller dator – du väljer själv om du vill ha BankID som app (mobilt BankID) eller på fil/kort i datorn. De allra flesta använder mobilt BankID i dag.

När du har dessa delar på plats kan du enkelt beställa och börja använda ditt BankID.

Så här skaffar du BankID när du har tillgång till internetbank

  • Logga in på din internetbank

    Om du har skaffat en ny telefon kan du logga in med hjälp av ditt gamla BankID på din gamla telefon. Om det å andra sidan är första gången du skaffar BankID, eller om du har blivit av med tillgången till ditt gamla BankID, kan du logga in med hjälp av en dosa, om du har det. 

    Om du inte har tillgång till din internetbank – gå till nästa avsnitt i den här artikeln.

  • Gå till menyn för BankID

    På din internetbank finns det menyval för BankID där du kan beställa ett nytt. Exakt var du hittar detta skiljer sig åt beroende på bank, men det bör vara relativt lätt att hitta

  • Välj att beställa nytt BankID

    Du får då välja om du vill skaffa mobilt BankID (det vanligaste) eller BankID på fil/kort.

  • Följ bankens instruktioner

    Du bekräftar med ditt befintliga BankID (på din gamla telefon) och laddar ned appen till din nya telefon.

  • Aktivera ditt BankID

    Starta appen och följ stegen för att aktivera ditt nya BankID.

Så här skaffar du BankID när du inte har tillgång till internetbank

Om du inte har tillgång till din internetbank ser processen lite annorlunda ut. Återigen varierar de exakta stegen en aning från bank till bank, men så här fungerar det generellt sett:

  • 1

    Ta fram en giltig ID-handling

    Både svenskt pass och nationellt ID-kort fungerar, men inte körkort.

  • 2

    Ladda ned BankID-appen

    När du har öppnat appen finns det ett alternativ som heter Skaffa Mobilt BankID. 

  • 3

    Välj Skaffa eller förnya Mobilt BankID med pass eller nationellt ID-kort

    Följ nu instruktionerna som dyker upp. Med hjälp av telefonen skannar du ditt pass eller ID-kort för att verifiera din identitet.

Efter det är du redo att använda BankID. Om din bank inte har stöd för digital kontroll av ID behöver du ta dig till ditt lokala bankkontor, där de kan ge dig en tillfällig kod.

Vad ska man tänka på vid förnyelse av BankID?

Ett BankID är inte giltigt för alltid utan har en begränsad giltighetstid, oftast i tre år beroende på bank. Förnyelsen görs på samma sätt som när du skaffade ditt BankID första gången. Du loggar in på din internetbank, beställer ett nytt BankID och aktiverar det i appen. Ett bra tips är att inte vänta tills ditt gamla har gått ut helt – gör förnyelsen direkt när du får en påminnelse, så slipper du att krångla i onödan.

Det är värt att nämna att de flesta byter mobil innan deras BankID slutar gälla, så det vanligaste sättet att förnya BankID sker när man byter mobil.

Hur skaffar jag BankID till min nya mobil?

Du kan se de exakta stegen ovan, under rubriken ”Så här skaffar du BankID när du har tillgång till internetbank”. Det viktiga här är att du ser till så att du inte rensar din gamla telefon från data innan du har laddat ned ditt nya BankID. 

Allt du behöver göra är att ladda ned BankID-appen till din nya telefon, och legitimera dig via BankID med din gamla telefon. Om du inte har kvar din gamla telefon följer du stegen i rubriken ”Så här skaffar du BankID när du inte har tillgång till internetbank”.

Hur går det till att skaffa BankID till sitt barn?

Barn och ungdomar kan också ha BankID, men det fungerar lite annorlunda än för vuxna. Till att börja med har de flesta banker två olika versioner av BankID för barn – en simplare version för endast Swish och andra sätt att föra över pengar, samt en heltäckande version, vilket är samma som för vuxna.

För att barnet ska kunna få BankID måste det finnas ett bankkonto för barnet, och båda föräldrarna måste godkänna beställningen av BankID. Exakt hur det går till varierar, men hos exempelvis Nordea loggar man in med hjälp av en personlig kod som ni fick när ni skapade bankkontot, och hos Länsförsäkringar ringer man till Telefonbanken och besöker sedan ett lokalt kontor. För att se hur det går till på din bank är det bäst att gå in på din banks hemsida och navigera fram till BankID för barn. 

Sammanfattning

  • BankID krävs för att logga in på internetbank, myndigheter och andra digitala tjänster.
  • För att skaffa BankID behöver du ha svenskt personnummer, giltig legitimation, ett konto hos en bank som erbjuder BankID samt en mobil, surfplatta eller dator.
  • Du skaffar BankID antingen genom att legitimera dig med ett existerande BankID (om du har skaffat en ny telefon) eller med hjälp av digital legitimering med hjälp av ditt pass eller nationella ID-kort.
  • Barn kan också ha BankID, och det finns enklare versioner som endast tillåter Swish och liknande appar.